Micro-SaaS: klein maar fijn

Jouw doelgroep bepaalt mede de richting die je opgaat. Wie is jouw doelgroep en wat is haar vraag en behoefte? Werk je dit niet goed uit, dan is de kans groot dat jouw uiteindelijke idee faalt. Heb je de vraag en of behoefte in beeld? Kijk dan of je dit kleiner kan maken. Een paar voorbeelden:

  1. Klanten willen snel een offerte hebben. Willen ze dan een uitgebreide offerte of is een prijs alleen in eerste instantie al voldoende? Vaak is alleen al een prijsindicatie voldoende. Het is dus niet nodig om exact de prijs te noemen en deze dus in zijn geheel automatisch te calculeren. Een prijs met een bandbreedte is vaak al voldoende! En valt de prijsindicatie in de smaak, dan pas is het tijd om de offerte specifieker te maken. Dit scheelt enorm veel werk in het uitwerken van offertes die in beginsel al nooit een order konden worden.
  2. Klanten willen graag een ontwerp ontvangen voordat ze tot een offerte overgaan. Je kan meteen van al je producten een ontwerp gaan maken, maar je kan ook het bestverkochte product hiervoor gebruiken. Later voeg je dan stapsgewijs nieuwe producten toe. Op basis van behoeften uit de markt.
  3. Klanten willen geïnformeerd worden over jouw dienstverlening. Een geautomatiseerde afsprakenkaart, een verjaardagskaart, een reminder, et cetera. Je kan jouw klanten over van alles informeren. Houdt het echter klein en begin met datgene waarnaar de vraag het grootste is.

Maak het klein en focus je daar in eerste instantie op. Je kan het tenslotte beter klein en goed aanpakken dan direct groots en erachter komen dat dit het toch net niet is. Laat je idee vervolgens groeien op basis van nieuwe inzichten en feedback uit de markt.

Tips voor een Micro-SaaS idee

Heb je werkelijk nog geen idee hoe een Micro-SaaS oplossing jou kan helpen bij het automatiseren van jouw processen? Lees dan hieronder een aantal tips over hoe je tot een idee kan komen:

  • Breng je klantprocessen in beeld en kijk waar je deze kan optimaliseren. Waar krijgt jouw klant nou hoofdpijn van?
  • Voer een klantenquête uit om de vraag en behoefte te achterhalen
  • Kijk naar de zoekopdrachten op jouw website of via Google. Mensen stellen hun vragen rechtstreeks aan Google. Dit geeft een schat aan informatie over wat er leeft bij jouw doelgroep.
  • Kijk wat jouw concurrenten doen. Zijn zij al met iets vergelijkbaars bezig? Wees dan net even slimmer.
  • Bezoek platforms over aan jouw business gerelateerde onderwerpen. Hier lees je waar men tegenaan loopt en dit brengt jou wellicht tot een idee.
  • Kijk wat er leeft in jouw sociale kanalen, die van je concurrent of die branche gerelateerd zijn.

Natuurlijk sparren wij graag met jou om zo tot een idee te komen! Voordeel hierbij is dat wij niet branche specifiek opereren. Hierdoor zijn wij in staat om ook mogelijkheden, ervaringen en concepten uit andere branches toe te passen op jouw specifieke businesscase.

Sprekende voorbeelden

Soms helpt het om bestaande ideeën op een rij te zetten, om zo zelf tot een idee te komen. Daarom hebben wij er een aantal voor jou op een rij gezet.

  • Een tool die als ‘spin in het web’ het fungeert om verschillende applicaties aan elkaar te koppelen. Neem als voorbeeld een accountantskantoor. Zij werken veel met software X, haar klanten werken echter met software Y. Hierdoor moeten de medewerkers van het accountantskantoor handmatig alle facturen verwerken. Het accountantskantoor heeft nu een tool laten ontwikkelen, waar beide softwaresystemen geautomatiseerd data uitwisselen. Facturen worden nu geheel geautomatiseerd verstuurd, met als resultaat dat het handmatige component hierdoor met 80% is teruggelopen.
  • Een tool om geheel geautomatiseerd verschillende typen kaarten te versturen aan een grote groep, welke in zijn geheel per kaart is gepersonaliseerd.
  • Een tool die geautomatiseerd en online 24/7 specifieke tests afneemt, direct analyseert en vertaalt in een rapport aan de klant.
  • Een tool/app om nieuwe leden/donateurs te werven.
  • Een product configurator, waarmee jouw klanten online 24/7 een offerte en/of tekening kunnen genereren.
  • Online tools voor zorginstanties, denk hierbij aan huisartsen, tandartsen en fysiotherapeuten. Middels deze tool geven zij online hun patiënten advies, waardoor hun patiënten sneller geholpen zijn.
  • Communicatie tools om in gesprek te blijven met je medewerkers en klanten, zoals bijvoorbeeld virtuele assistenten of chat robots.
  • Tools om het werken op afstand wat eenvoudiger te maken
  • Administratie tools

Welk Micro-SaaS idee je ook hebt, houd hier altijd twee punten bij in gedachten:

  1. Jouw oplossing moet beter presteren dan de huidige beschikbare oplossingen
  2. Jouw oplossing is voordeliger dan de huidige investering die er nu voor nodig is.

Met deze twee punten in je achterhoofd, wordt jouw Micro-SaaS idee uiteindelijk zeker een succes!

Next Step voor jouw Micro-SaaS oplossing

Je hebt jouw idee bedacht en je bent klaar voor de volgende stap: jouw idee daadwerkelijk omzetten naar een Micro-SaaS oplossing. Hoe je dit het beste kan aanpakken en welke stappen je hierbij neemt, lees je in de derde en tevens laatste blog van het drieluik. Houd hiervoor onze sociale kanalen en website goed in de gaten!

Direct aan de slag met jouw idee?

Wil je niet wachten tot de volgende blog en wil je direct aan de slag met jouw idee? Laat dan jouw gegevens hieronder achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met jou op.